Friday, April 17, 2009

Kek Fondant

Assalammualaikum...

Lagi rentetan mengenai hasil lorekan dan contengan aku tapi kali ini menggunakan Fondant. Mungkin ramai yang tak tahu apa itu fondant. Sebenarnya aku pun tak tahu camna nk terangkan apa yg dimaksudkan dengan fondant... hehehe... tapi fondant tu adalah icing keras yang terlalu manis utk dimakan (mcm marzipan) tapi cantik bila dibentuk dan amat sesuai untuk dibuat hiasan pada cupcake atau pun kek. Terutamanya kek kahwin atau tunang....

Aku masih lagi amatur dlm fondant art ni... mentah lagi. Corak yang biasa2 tu bulehlah, tapi klu nk hias kek kahwin yg grand2 tu jgn haraplah... huhuhu...

Aku tahu gambar ni dh prnh aku letak dl... Kek hampir 3kg ni experiment pertama aku untuk kek fondant terbesar... termasuk dengan hiasan bentuk strawberry dan bunga kt tepi2 kek tu, bunga yang tegak2 tu, patung strawberry shortcake tu dgn stand Happy 1st Birthday tu sekali amik masa lebih kurang sehari untuk disiapkn dari mula process membentuk sehingga ke process pengeringan, menampal dan tegakkan atas kek. itu belum masuk lagi nak cover kek tu, buat 'pearl' kat each of the cake level... hehehe... meroyan aku dlm tido dok memikirkn nk buat kek

Yang ini pulak mini fondant cake. Tengok dlm gambo memanglah nmpk tak besar mana tapi sbnrnya besar gak weh.. lebih dari 600gm slps dah cover dengan fondant ni segala. Untuk mini fondant cake camni aku akan ambil dari RM20-RM30 depending on the design and material. kadang2 orang nk yang simple tapi nak guna bunga yang harus dibeli pada harga yang mahal. kdg2 orang nk design yg semak termasuk hiasan manik dan ukiran... depends... selalu orang ckp, xknlah kek mcm ni pun harga mahal smpi mcm ni... jgn fikir harga kek je... pk sekali harga fondant, process nak membentuk, dan penat lelah nak dapatkn hasil yang comel n mcm yg customer nak.
Hah... kek ni pulak sbnrnya aku buat semata-mata untuk tunjuk sample utk kek hantaran kawen kat customer aku! Last2 dia x amik pun.. heehe... xpa, yang penting, aku ada experience buat kek ni. Satu perkara yg membanggakn untuk aku bila dpt buat kek yg comey n ada org puji cantik. Kek ni cover dia kombinasi fondant dengan royal icing. yang warna pink tu fondant tapi semua bunga2, small pearl, garis kat tgh2 heart tu dan corak kt bwh kek tu guna royal icing. Aku rasa nanti hantaran tunang or kawen aku nti aku nk buat mcm ni lah. Cantik, kan? hehehe...


Kek ni yang paling latest aku buat sblm aku masuk hospital bulan January dl. Berat kek ni sekilo lebey sket lh.. tapi bila dah termasuk dengan segala hiasan dan patung tu, mau gak jadik sampai 2kg. Hiasan semua fondant. Kecuali yang patung Fifi tu aku campur fondant dgn sugar paste sbb nak kasi lebih keras dan senang tegak. Aku jual kek ni RM170 tapi taubat dah.. lepas ni, kalau ada yang melibatkan kek macam ni, memang RM200 lah aku amik... Dgn harga barang dh makin mahal... Lagipn, bknnya sng nak bentuk patung tu. Telinga dia, biji mata, dengan tali overall dia lg, almost 4 jam untuk itu je tau... perrrgghh.... spjg masa aku dok jaga patung tu, nk ks lekat betul2...n 1 lagi, klu utk kek mcm ni, aku hanya akn sanggup amik weekend je sbb klu wat weekdays, mmg sohih aku meroyan n x p keje pastu! Stress gila beb!!! maklumlah.. amatur... bknnya pro pun... ahakss....

HAPPY BIRTHDAY NIA... aku suka kek ni... nampak solid... so girlish.. hehehe... Hello Kitty tu candle, bkn aku buat. Gmbr Barbie tu sugar paper, pun bukan aku buat. Dah beli siap2. Normally, untuk kek yang perlukan material tambahan yang sememangnya aku xboleh buat (sbb xda machine nk buat) tambahan caj akan dikenakan. Hiasan selalunya ikut mood aku sendiri. Klu tetiba aku rasa nk letak nama kat tepi kek ke, aku letak kt situ. Tgk how big is the cake, the design n material.... dan yg plg penting sekali, mood aku!


Kek ni untuk Sara Aaesha... aku paling suka bab butang dia tu. dalam byk2 fondant cake, kek ni yg plg cepat sekali aku dpt siapkn. part yang paling susah nk potong garis2 tu... nk kena ukur ikut ukuran yg berbeza. tang butang tu plak, aku guna benda yg bulat2 n cucuk guna lidi satay tu... hhehe....

Kek fondant ni salah satu daripada kek yang mencabar iman aku. Dah lah berat kek ni 3kg lebey, nak membalut dengan fondant lagi, dah cukup bermasalah! Kek ni sbnrnya dr 2 biji kek besar. aku potong2 kek ni utk bentukkan jd no 1. Proses kek ni bermula dgn potong kek, kemudian bentukkan jd no 1. Lepas tu, kena warnakan fondant dengan warna yang sesuai untuk laut (marble style). Fondant untuk cover kek je dah hampir 3kg fondant! Lepas tu, terap pula nama si baby ni... hiasan untuk rumpai2 laut tu dengan segala lumut2 tu guna lak royal icing. Membentuk lak material2 lain mcm tiram, tapak sulaiman.... semua tu je dalam 4 jam nk siap! Yg patung Sponge Bob tu lak aku siapkn sebelum aku mula buat proses kek tu sbb nak ks dia keras sket. patung tu je dh makan masa 3 jam. Bayangkanlah aku buat kek ni dari pukul 1 pg smpi kul 9.30 pg. bila dh siap seme proses peringkat demi peringkat, nak menampal segala lak! Bayangkan betapa teruknya nk buat.... Seriously, next time kalau ada orang yang nak order kek jenis mcm ni (or exactly like this cake), aku akan charge RM300. Tgk mcm simple,dgr mcm susah sket.... tp cubalah buat.. mmg rosak fizikal dan mental!! hehehe...

Sebenarnya membuat kek ni pun kena amik kira juga kita punya mood. Tak kiralah nak bakar kek ke, nak design kek ke, nak makan kek ke, seme ada kaitan dengan mood. Mcm partner aku, selalunya klu dia tgh penat sgt or xda mood, kek yg dia bakar semenya jd bantat. Klu aku pulak, bila aku terlalu ngntuk, penat atau kesihatan x memberangsangkn, selalunya aku akn buat design yang paling simple yg aku buleh buat n yg pastinya buleh siap cpt... sbb klu aku try jugak buat design yg canggih manggih ni, sure kena buang lah pastu... hehehe... itulah cabarannyer... so aku kena make sure time2 org kawen or time2 hjg minggu aku kan make sure mood aku bagus utk terima order. klu mood aku tak bagus tu, mmg aku reject order...

Okay, itu untuk kali ni. Aku nk kena rehat balik. Nanti bila2 masa aku ada free time dan xskt sgt lagi, aku akan menulis lagi. Tunggulah.. ada lagi beberapa topik yang aku nk tulis kt dalam blog ni... Tunggu masa je nak menulis...

Kalau rasa teringin nak order kek tu, contact jelah.... tapi kena tgk masa dan ketika lah... untuk bbrp bulan ni, aku tak leh wat keje berat2 sgt sbb baru lepas operate... tp klu setakat order cupcake yg simple2 tu insyaALLAH buleh diusahakan...

Tarian Pena
Nashya Ariff

No comments:

Post a Comment